Håndbok i konflikthåndtering gir en enkel og konkret innføring og veiledning
i å håndtere, løse og forebygge konflikter, enten det gjelder konflikter i organisasjoner eller enkeltmennesker imellom.
Lystad, Anne M
"Håndbok i konflikthåndtering" Akribe 2006/
Nå Cappelen Damm
KONFLIKTHÅNDTERING
En konflikt kan være så fastlåst, eller partene så involvert, at det er både lurt og nødvendig å be om hjelp fra en nøytral tredjepart. En som kan hjelpe til med å analysere konflikten, løse opp den fastlåste situasjonen og lete etter løsninger.
En tredjepart kan aldri overta ledelsens ansvar i håndteringen av en konflikt.
En tredjepart kan heller ikke leve seg hundre prosent inn i de problemer som
partene opplever. Dette er viktig, fordi forventninger til eksperthjelp ofte er for høye.
Det er en forutsetning at man vet hva man vil oppnå, og hvilken støtte og hjelp
som man trenger for å løse konflikten eller konfliktene. Ideelt sett bør en
konsulent ha rollen som en slags oppryddingshjelp, som kan hjelpe de involverte
til bedre innsikt i egne problemer. Deretter kan de involverte få hjelp til å
finne egne løsninger. Like viktig er det at de involverte forplikter seg til å
følge opp eventuelle løsninger og handlingsplaner.
Typer konflikter
VERDIKONFLIKTER
Oppstår når vårt verdisyn, etisk overbevisning, holdninger kolliderer med andres syn på det samme.
INTERESSEKONFLIKTER
Oppstår når ulike behov og inter-esser kolliderer.
VURDERINGS-KONFLIKTER
Oppstår når to eller flere opp-fatter eller vurderer ting ulikt.
ROLLE OG MAKT-KONFLIKTER
En konflikt som dreier seg om roller og makt oppstår ofte når det er uklare mål, uklare eller uavklarte roller eller uklar ledelse.
BLANDINGSKONFLIKTER
Konflikter som ikke lar seg kategorisere, men som er en blanding av alt.
HERSKE-TEKNIKKER
Professor Berit Ås beskriver fem hersketeknikker, som brukes for å skaffe seg overtak og undertrykke andre. Hun gir hersketeknikkene navn for å gjøre dem synlige og dermed gjøre det lettere å nøytralisere virkningen av dem.
De fem hersketeknikkene er:
•usynliggjøring
•latterliggjøring
•tilbakeholdelse av informasjon
•dobbeltstraffing (fordømmelse
uansett hva du gjør)
•påføring av skyld og skam
Kunnskap om disse hersketeknikkene kan tjene som en nøkkel til å forstå hva som skjer når du ikke blir lyttet til, eller når du blir oversett.
VERDIKONFLIKTER
Stikkord for håndtering av verdikonflikter er respekt!
Filosofen Voltaire sa ; «Jeg er uenig i det du sier, men jeg vil inntil døden
forsvare din rett til å si det.» Med en slik holdning viser man respekt for
den andre, og den respekt må uttrykkes både i ord og handling.
Alle må ikke nødvendigvis mene det samme. Et viktig skritt kan være å
bli enige om å være uenige.
INTERESSEKONFLIKTER
Lønnsforhandlinger er et klassisk eksempel på et område som
ofte fører til en interessekonflikt, hvor vi har klare regler for
håndtering i lover og avtaler.
Vi skiller mellom "varme"og "kalde" konflikter.
"Varme" konflikter oppstår når personlige forhold trekkes inn,
eller når konflikten blir en trussel mot selvbildet og egen selvforståelse.
Interessekonflikter begynner ofte som "kalde", men kan fort bli
"varme" dersom det er snakk om mangelfull dekning av behov
eller skjevfordeling av goder.
VURDERINGSKONFLIKTER
En vurderingskonflikt oppstår når to eller flere oppfatter
ting ulikt.
Grunnlaget kan være det samme, men fordi de legger
vekt på ulike ting, blir konklusjonene forskjellige. Ulike syn
på hva som er viktig og verdifullt kan gjøre samarbeidet
vanskelig, selv om det også kan være en kilde til endring
og utvikling.
Ikke sjelden tror to parter at de har samme informasjon,
uten at de har det. Ulik forståelse av samme informasjon
er også ganske vanlig. Det kan skyldes at informasjonen
stammer fra ulike kilder som har forstått saken på hver
sin måte. Et vanlig problem er at vi har fått utilstrekkelig
informasjonen for å gjøre en riktig vurdering. Det skjer
heller ikke så sjelden at folk underslår informasjon for å
oppnå makt og innflytelse.
Vurderingskonflikter bør tas opp så tidlig som mulig, og
på en åpen og ærlig måte, med den eller dem det gjelder.
En bør si sin mening, forklare hvordan en tenker og
oppmuntre andre til å gjøre det samme. Da øker
sjansene for at eventuelle misforståelser kan oppklares.
Kunnskap om hverandres synspunkter, resonnementer
og observasjoner er viktig for at partene skal forstå og
respektere hverandres syn.
ROLLE OG MAKTKONFLIKTER
Hvis lederen har en utydelig rolle og ikke greier å
prioritere arbeidsoppgavene eller være tydelig på hva
som skal gjøres, kan det oppstå store konflikter.
Situasjonen vil åpne for høyst ulike tolkninger av hva
som er de ansattes roller, og hva som er de viktigste
arbeidsoppgavene.
Mange arbeidsplasser er blitt ødelagt av uklare
mål og utydelig ledelse. Sterke interesser og
ideologier vil ofte vinne frem etter en ødeleggende
maktkamp. Resultatet er ofte sterk misnøye og
stort sykefravær. Uklare yrkesroller og ansvarslinjer
kan gi det samme resultatet.
Er respekten fraværende? Er det samsvar mellom
formell myndighet og reelt ansvarsområde?
Har organisasjonen overordnede mål, struktur
og styring som gir de nødvendige rammebetingelser
for at lederne skal kunne fungere godt?
Kanskje trengs det en opprydning og nye rutiner
før lederoppgavene kan ivaretas på en forsvarlig måte.
Makt kan opptre i mange former. Vanligvis knytter
vi makt til ledelse. Makt er den formelle rett til å
ta en beslutning, og myndighet til å bruke andre
mennesker for å nå et mål.
Men makt er mye mer.
Klikker som dannes fordi ledelsen er svak, kan
utøve en farlig makt. Det finnes eksempler på
at slike klikker har terrorisert et arbeidsmiljø
over flere år etter at de har skaffet seg en makt
som ingen har våget å opponere mot.